Skip to content

Nå er skolen mer barnevennlig

Fra hardt betonggulv til tepper og puter. Dette er et av flere gode tiltak som har gitt barna i Dhading en bedre skolehverdag.

Calle Wahlström, ansatt for HimalPartner i Nepal, var nylig på prosjektbesøk på en skole i Dhading. Med seg hadde han Reidun Gjengedal fra Norad. 
– Jeg ble imponert over arbeidet til HimalPartner, sier Gjengedal.
– Organisasjonen jobber tett mot lokale partnere i Nepal og frivillige i Norge. På denne måten blir prosjektet kostnads-
besparende og effektivt. Man får mer ut av givernes penger.

Fysisk avstraffelse
De som hadde fått foreldreveiledning begynte å reflektere over bruken av fysisk avstraffelse og enten reduserte bruken eller stoppet helt. Fedre, som sjelden deltok i denne gruppen, ble ofte fortalt av konene deres om hva de hadde lært og noen av fedrene har redusert bruken av avstraffelse.
Flere av deltagerne ønsket at dette skulle spre seg til resten av lokalsamfunnet, også til besteforeldre. Derfor planlegges en egen informasjonskveld.

En mykere start
Som en del av prosjektet for å gjøre skolen mer barnevennlig, har førskole-klasserommene fått gulvtepper der det tidligere bare var betonggulv. Teppene gjør at det er varmere å være på gulvet og de minsker lydnivå og støy. Barna har også fått puter til å sitte på. Noen pedagogiske verktøy er blitt kjøpt inn. Elevene har fått skrivebøker, memory spill og andre enkle spill.
Bedre kontakt mellom lærer og elev

Det som ble gitt til lærerne kombinert med tepper, puter og undervisningsmateriale, forbedrer undervisningen. Det er varmere på gulvet, mer fargerikt og rommene er mer innbydende å leke i.
Lærerne har også fått veiledning og de har blitt opplært til å lære å leke og synge med barna.
I starten var mange foreldre skeptiske og likte ikke de nye metodene. De syns det var for mye lek og moro, ikke nok skriving, lesing og lekser. En lærer begynte å samle alt barna gjorde i papirmapper for å vise foreldrene hva barnet hadde lært.
– Jeg fikk se en mappe og den var full
av tegninger, bilder av dyr der de hadde skrevet navnet på dyrene og ark med
bokstaver som de hadde øvd på å skrive. Når foreldrene ser hva barna sine fått til
så blir de stolte og synes ikke det gjør noe om de leker og synger mye på skolen,
sier Calle Wahlström.

Egen innsamling
Skolen er også flink til å bruke noen av de religiøse høytidene, eksempelvis Tihar, til innsamling. Da er det vanlig å ha danseoppvisninger og samle inn penger til forskjellige ting.