Oppvekst og skole

Til tross for at barna er fremtiden i Nepal og Kina, blir deres behov ofte nedprioritert av ulike årsaker. Den viktigste arenaen for barn og unge er hjemmet og skolen. HimalPartner jobber derfor for å styrke innsatsen på disse arenaene, gjennom foreldreveiledning og lærerutdanning.

Nepal   

FORELDREVEILEDNING (ICDP) 

Partner: Early Childhood Education Center (ECEC)  

Hvorfor: Holistisk utvikling og motstandskraft hos barn ved å styrke, støtte og øke kapasiteten til lærere og utdanningssektoren.  

Hva: Ramdhuni kommune ligger i Sunsari-distriktet i Koshi-provinsen, Nepal. Kommunen har totalt 53 skoler, hvorav nesten halvparten (27) er offentlige institusjoner. Selv om disse tallene tyder på en forpliktelse til utdanning, avslører en nærmere titt betydelige problemer i skolesystemet, spesielt med offentlige skoler. Sammen med kommunen er 15 skoler valgt ut til å jobbe under kvalitetsprosjektet (EQEEE). Dette er et nytt prosjekt som startet opp i år. Et flertall av elevene har lavt læringsutbytte i det statlige skolesystemet i Nepal. Nøkkelfaktorene for forbedring er å styrke lærernes kvalitet så vel som deres motivasjon for å undervise, sikre engasjement fra lokale aktører og utvikle strukturer for kontinuerlig forbedring, også etter at prosjektperioden er over. Med disse intervensjonene har prosjektet som mål å skape positiv endring i læringsutbytte blant elevene på barnetrinnet. 

ABBS – HÅPETS SENTER  

Partner: Asha Bal Bikash Sewa (ABBS)  

Hvorfor: Barn og ungdom med funksjonsnedsettelser har det vanskelig i Nepal. De utsettes for stigmatisering og deres behov og rettigheter blir ikke alltid ivaretatt. Foreldre møter ofte fordømmelse framfor forståelse. Noen blir ekskludert fra familien og lokalsamfunnet hvis de får et barn med spesielle behov. Det anses ofte som dårlig karma og straff for handlinger gjort i tidligere liv.  

Hva: ABBS er et dagsenter i Kathmandu som gir barn og ungdom med funksjonsnedsettelser mulighet til å utvikle sine talenter og oppnå sitt potensial. Foreldre får veiledning og opplæring i hvordan best legge til rette for barnet. Ansatte ved ABBS har også fått opplæring i foreldreveiledningsprogrammet ICDP, og bruker det aktivt i både samhandling med barna og i veiledning av foreldrene 

UTTHAN CHAUTARI – SUKHAD SKOLEPROSJEKT 

Partner: Utthan Chautari 

Hvorfor: I Nepal skal det være gratis å gå på skole for barn opp til åttende klasse. Mange kommunale skoler sliter økonomisk og klarer ikke å betale lærerne. Budsjettet er stramt og elevene mange. Det er ikke nok lønn til lærere, så det medfører ofte at skoler kan ha kun to lærere på 200 elever. Hvis de skal klare å drifte skolen, er de nødt til å ta betalt fra foreldrene. 
På sletten i vestre Nepal ligger Kailali. Der lever 33% av befolkningen under fattigdomsgrensen. Enslige foreldre og familier med lite inntekt har ikke nok penger til å betale for at barna deres skal få gå på skole. De har heller ikke råd til å betale for skoleuniform og bøker. Mange barn går til skolen uten å ha mat å spise som lunsj da pengene ikke rekker til. 

Hva:  Utthan Chautari betyr «Oppløftet Hvilested» og er en liten organisasjon som har sprunget ut fra en av Kailalis første menigheter. Siden 2013 har de drevet små prosjekter gjennom å støtte personer, familier og grupper av mennesker som trenger hjelp i nærområdet rundt Tikapur i Kailali. De har tidligere støttet familier som er blitt rammet av flom, arrangert helsekontroller på landsbygda og støttet fattige familier slik at deres barn skal få en bra skolegang.  
I dette prosjektet betales skolepenger direkte til skoler, slik at ni barn kan få skolegang. Utthan Chautari sørger også for at barna får skoleuniform og skolebøker. Familiene får en liten sum penger hver måned som gjør at barna har noe med seg å spise hver dag. Gjennom dette arbeidet kan barna ta del i undervisningen på lik linje med andre barn, og de trenger ikke gå sultne gjennom dagen. Dette er et nytt prosjekt som ble startet i 2023. Utthan Chautari har ingen ansatte og gjør dette arbeidet med et ønske om å hjelpe mennesker som ikke er en del av kirken. De er ni personer som frivillig gjennomfører arbeidet og ser til at det fungerer. De bruker den lokale kirkens nettverk for å følge opp prosjektet rundt om i Kailali.   

Kina 

FORELDREVEILEDNING (ICDP) I DEN TIBETANSKE AUTONOME REGION (TAR)  

Partner: Himal Education and Training Center (HETC)  

Hvorfor: I tibetanske områder, som i resten av Kina, blir barndommen sett på som en forberedelsestid for voksenlivet. Barndommen har liten eller ingen verdi i seg selv. Det er lite forståelse for de psykososiale behovene som barn og unge har. Det er få tiltak som er rettet mot oppdragelse av barn og unge. Foreldreveiledning er heller ikke et begrep som de fleste forstår.  

Hva: HETC jobber med å øke kompetansen og bevisstheten om barn og unges utvikling i det lokale samfunnet i TAR. Innholdet i ICDP-programmet blir tilpasset tibetanske forhold og væremåte slik at kursets innhold er forståelig og anvendelig. HETC ble opprettet i 2020 av lokale ressurspersoner med langvarig tilknytning til HimalPartner. I 2021 ble HETC offisielt registrert som et foretak, og kontorlokaler ble sikret i sentrum av storbyen. I denne fasen av prosjektet er hovedfokus satt på kompetansebygging av stab ved å ta kurs og praksis, profilering av ICDP-programmet overfor ulike utdanningsinstitusjoner og nettverksbygging. 

Bhutan 

VEILEDEROPPLÆRING (ICDP) 

ICDP (International Child Development Program): Er et helsefremmende program som har som mål å styrke omsorgen og oppveksten for barn og unge. Programmet sikter først og fremst på å påvirke kvaliteten av kontakten og samspillet i relasjonen mellom barn og omsorgsgiver. ICDP handler om å fremme barns psykososiale utvikling gjennom voksnes sensitive samspill med barnet. Det er utviklet og brukes i Norge og er også introdusert til 50 andre land.                                            

Partner: Khesar Gyalpo University of Medical Sciences of Bhutan 

Hva: Med inspirasjon fra en vellykket implementering av ICDP gjennom ECEC i Nepal (2014-2024) inviterte Faculty of Nursing and Public Health (FNPH) ved Khesar Gyalpo University HimalPartner i samarbeid med Progreso Foundation og ICDP Norge til å gjennomføre en pilot med ICDP veilederopplæring i Bhutan. Denne piloten ble fullført i juni 2025 med sertifisering av de første 21 ICDP veilederne.  Opplæringen bestod av ni opplæringsdager fordelt på tre besøk i november 2024, og i mars og juni 2025. Mellom samlingene gjennomførte deltakerne selvtreningsgruppe for foreldre eller andre omsorgsgivere med 8 møter á 2 timer, de skrev loggbøker og deltok på to veiledningsdager digitalt. 

Hvorfor: “Mental velvære er en av de ni domener av bruttonasjonal lykke. Likevel har manglende forståelse om psykiske helseproblemer resultert i stigma, diskriminering og til og med traumer som bhutanske folk lider av” ifølge artikkelen “The Bhutanese Context on Mental Health, Druk Journal, 2021” som Sangay C Namgyel, foreslått som nasjonal ICDP koordinator ved FNPH for Bhutan etter opplæringen, var medforfatter til. Videre står det i artikkelen at “det vanligste psykiske helseproblemet folk søker hjelp for i Bhutan er angstlidelser. Når et barn er engstelig, overser familiemedlemmer ofte lidelsen og setter merkelappen på barnet som den problematiske. Når familien setter merkelapper og behandler et barn med psykisk sykdom forskjellig, er døren åpen for livslange psykiske helseproblemer, inkludert rusmisbruk og depresjon.” 

Artikkelen påpeker også at tilgangen til alkohol i Bhutan er enkel, da hvem som helst kan starte et hjemmebryggeri. Alkoholisme er et omfattende problem. Flere barn vokser opp i hjem der enten den ene eller begge foreldrene er alkoholikere. Dr. Nidup Dorji, foreslått som nasjonal ICDP ko-koordinator ved FNPH for Bhutan etter opplæringen, innledet den første dagen under opplæringen med å si at det mørke bakteppet for dette vi nå skulle i gang med var nyheten som nettopp var kommet om 11 unge mennesker i landet som hadde tatt sitt eget liv i løpet av bare de siste 11 månedene.

Oppvekstvilkårene for barn og unge i Bhutan kan, som vi leser ut av dette og som også kom frem fra deltakerne under opplæringen, by på store utfordringer. Fokuset ICDP har på den emosjonelle utviklingen gjennom omsorgsgivers sensitive samspill med barnet var utslagsgivende for at de i Bhutan ønsket ICDP programmet velkommen som en pilot. Gjennomføringen av piloten var så vellykket at de nå ønsker å gå videre med en større implementering av programmet i Helse- og utdanningssektoren, i både privat og offentlig sektor. De ønsker HimalPartner og ICDP Norge med videre som samarbeidspartnere, økonomisk og faglig, inntil programmet er godt nok etablert til å overtas av dem selv i vanlig drift slik det nå er etablert i nabolandet Nepal.