Faste foreldremøter og mer lek i undervisningen
Binda Bhatta Andhikara har alltid drømt om å bli lærer. For fem år siden startet hun som lærer på Shree Bhuwaneshwori Secondary School i Dhading, Nepal. Som nyutdannet sto hun klar til å omfavne rollen. Skuffelsen var stor da hun så at skolen hun jobbet på ikke var til barnas beste. Det var ikke noe teppe i klasserommet og barna satt rett på kalde betonggulv. Klasserommet var både mørkt og dårlig organisert. Så kom hjelpen i form av oppgradering og lærerveiledning.
Tekst: Opprinnelig engelsk ved Pratiksha Khanal
Oversatt av Line Konstali
Foto: Pratiksha Khanal
Et hyggeligere klasserom og mer tilpasset undervisning
Hennes nye klasserom er både lyst, rent og har en enkel innredning. Det er også en hyggelig sittegruppe i hjørnet, der smågrupper eller hele klassen kan samles.
For to år siden deltok Binda på kurs i å undervise barnevennlig.
– Jeg brukte mer tradisjonelle måter å undervise på før kurset. Jeg ba elevene gjenta etter meg helt til de husket det de skulle lære. Ofte var jeg frustrert som lærer.
Binda lærte at hun måtte forstå alle elevene sine og tilpasse undervisningen etter den enkeltes behov.
I tillegg til kursing har Binda fått en rekke pedagogiske hjelpemidler fra EHN. Hun ba også rektor om penger til å male veggene i klasserommet med barnevennlige farger. Da kom hun på idèen om å male nepalske og engelske bokstaver på veggen.
– Etter kurset lærte jeg verdien av lek og læring. Barna synes det er gøyere på denne måten og de lærer raskere når de trives.
Dagen starter alltid med at barna samles i ring. Der synger de, leker og spiller spill.
Samarbeider mer med foreldrene
Noe som også har endret seg etter kurset, er at Binda har faste foreldremøter. Dette forekom ikke før kurset.
– Nå snakker jeg med foreldrene jevnlig. Tidligere visste jeg omtrent ikke hvem foreldrene var. Samarbeidet mellom skole og hjem er enormt viktig for at barnet skal trives og få best mulig læringsutbytte på skolen, sier hun engasjert.