Vil hjelpe nepalere å bygge eget land

Mens arbeidere fra Nepal har bygget VM i Qatar har HimalPartner fått hjelp fra Knarvik VGS til å utdanne byggfaglige entreprenører i Nepal som kan være med å bygge eget land.

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK

På fagskolen Butwal Technical Institute (BTI) i Nepal får unge nepalske studenter kompetanse og ferdigheter til å bygge landet, blant annet med støtte fra HimalPartner og lærere fra Knarvik VGS. FOTO: HimalPartner

Med finansiering fra Norad har HimalPartner drevet et flerårig prosjekt med et overordnet mål om å utdanne kvalifiserte arbeidere til vannkraftsindustrien i Nepal. Prosjektet har gått ut på å oppgradere fagskolen Butwal Technical Institute (BTI) med to nye kurs: CNC (datastyrt produksjon) på mekanisk linje og en byggfaglig linje som trengs etter det store jordskjelvet i 2015.

HimalPartners kapasitetsbyggingsprosjekt med BTI startet i 2018, men selve skolen ble etablert i 1963 av den norske ingeniøren og misjonæren Odd Hoftun.

– De har klart seg selv i veldig mange år, men nå det var det behov for en modernisering, forklarer prosjektleder Silje Gunlaug Yun Eng i HimalPartner til Kristelig Pressekontor.

– Arbeidsledigheten i Nepal er enorm og det betyr mye å kunne tilby en utdanning som gir jobb etterpå og som det er behov for, sier hun.

Fant kompetanse på videregående skole

HimalPartner er en relativt liten organisasjon og satt dermed ikke med egen kompetanse på byggfag som trengtes i arbeidet med BTI i Nepal. Redningen ble en misjonsvenn som jobber som lærer ved Knarvik Videregående Skole utenfor Bergen.

– Han tipset skolen om vårt prosjekt og sørget for å gi samarbeidet en god forankring i ledelsen der. Lærerne har vært ekstremt dyktige på å stille seg åpne til prosjektet og tilpasse seg behovene i Nepal, sier Eng som roser samarbeidet med Knarvik VGS.

GIVENDE: Avdelingsleder på Bygg- og anleggsteknikk ved Knarvik VGS, Patrick Rene D’Incan, sier prosjektet har vært givende både for ham selv og skolen. Her er han i Nepal og får BTI-skjorta på. FOTO: HimalPartner

Patrick Rene D’Incan, som blant annet er avdelingsleder på Bygg- og anleggsteknikk på Knarvik VGS, sier til KPK at samarbeidet med HimalPartner har skapt stolthet for skolen og engasjement blant lærerne.

– Å heve blikket og kunne bidra med noe vi opplever som viktig for Nepal, det gir oss både stolthet og styrke, forteller D’Incan.

Selv om prosjektet kun involverer noen få lærere på Knarvik VGS er det noe hele skolen kan være stolt av mener avdelingslederen.

Lærerne tok også imot representanter for BTI da de var på besøk i Norge og viste dem rundt på skolen og hos lokale bedrifter i Knarvik.

Startet spontan innsamling

Like før jul var D’Incan og noen andre lærere fra Knarvik på en tur til Nepal sammen med representanter for HimalPartner for å undervise og følge opp prosjektet.

– Da så vi at skolens elever manglet noe utstyr som var viktig for deres sikkerhet spesielt på byggfaglinja. En av våre lærere startet da en innsamling på Facebook mens vi var der nede, slik at vi kunne kjøpe inn utstyr til dem der, forteller D’Incan.

Han er imponert over måten han og de andre lærerne fra Knarvik har blitt tatt imot i Nepal.

– Vi har møtt ekstremt fine mennesker i Nepal som har tatt oss imot med et stort hjerte. Vi ser at det er et land med dårlig råd som sliter med økonomi, infrastruktur og ettervirkninger etter jordskjelvet. Det er mange behov og samtidig stort hjerterom blant folk som er flinke til å be om hjelp og mottakelige for den hjelpen de får, sier D’Incan.

Bærekraftig prosjekt

Et viktig aspekt med HimalPartners prosjekt i Nepal er at det skal være bærekraftig og hjelp til selvhjelp. Prosjektet skulle opprinnelig vare i fire år, men på grunn av pandemien fikk de utvide det noe og det skal avsluttes i år.

– Det eneste som gjenstår nå er å få kjøpt inn noen nye maskiner som skolen kan bruke i fagene, forteller Eng som tror BTI vil klare seg godt på egen hånd når prosjektet avsluttes.

Hun forteller at det er en stor utfordring for Nepal at svært mange unge menn med god kapasitet og kompetanse reiser ut av landet for å jobbe i land som Saudi Arabia og Quatar.

– VM satte søkelys på fremmedarbeidernes kår i byggebransjen der. De fleste av disse kommer fra India, Nepal og Bangladesh. Selv om det også finnes mange som er fornøyde og har fått et bedre liv gjennom denne typen jobbing så gjør det jo noe med landet at så mange drar ut. Igjen sitter det splitta familier med mange kvinner og barn som ikke ser mannen og faren sin på flere år.

Eng vet at også noen av studentene på BTI drømmer om å reise ut av Nepal for å tjene mer penger.

– Det er jo forståelig, men HimalPartner jobber med entreprenørprogram og prøver å støtte og oppfordre dem som har vært ute til å bruke den kompetansen de har lært der til å bidra til å bygge sitt eget land. Vårt håp er at studentene på BTI kan være med å bygge egne bedrifter og skape flere arbeidsplasser lokalt. KPK